Over

In 2008 heb ik het roer omgegooid. Na het overlijden van mijn vader en mijn schoonvader twee weken daarvoor kon ik maar één ding: mijn hart volgen: schrijven. Ik stopte met mijn baan als manager bij de overheid en nam het initiatief om Stichting Talentenloods op te richten, zodat kinderen eerder hun talent kunnen ontdekken en ontwikkelen. Daarnaast kreeg ik mijn eerste schrijfopdracht: de speurtocht Scheveningen-dorp. Het begin van mijn passie voor geschiedenis: om verleden, heden en toekomst op een aantrekkelijke manier met elkaar te verbinden. Want wie het verleden begrijpt heeft meer grip op de toekomst. Wanneer ik het over toekomst heb bedoel ik een duurzame toekomst, omdat een gezonde aarde onze basis vormt.

Als je een bedrijf start heb je een bedrijfsnaam nodig voor de Kamer van Koophandel. Ik heb mijn bedrijf LS-talent genoemd.  LS staat voor Lectori Salutem: den lezer heil of de lezer gegroet. Een verwijzing naar mijn eigen talent Schrijven en ook een beetje naar mijn naam. Vroeger noemde mijn vader mij Liekie: Liekie Schipper.

Mijn levensverhaal
Op de lagere school droomde ik er van om concertpianiste te worden, maar werd op mijn 11e jaar één na laatste bij een muziekconcours in ons dorp. Het duurde tot mijn 40e tot ik zou beginnen met een nieuwe liefde: de accordeon, waar ik gelijk mee zou gaan optreden. Ik was een twijfelgeval VWO of HAVO. Het werd HAVO met een talenpakket, terwijl ik eigenlijk geen affiniteit had met de vreemde talen. Ik wilde naar de Kunstacademie, maar vond dat ik daar niet goed genoeg voor was, koos voor de Schoevers secretaresse-opleiding en ging op mijn achttiende jaar werken als secretaresse bij Philips. Bij Veilig Verkeer Nederland kreeg ik de kans om aan de slag te gaan als projectmedewerker en mijn HEAO (bedrijfsjuridisch) te halen. Daarna heb ik alsnog een voorbereidend jaar Kunstacademie gedaan, waarvoor ik slaagde, maar niet heb doorgezet. Ik koos voor het pad dat leidde naar de functie van manager. Door vier dagen per week te werken kon ik de Schrijversvakschool Amsterdam volgen. In 2002 studeerde ik met Poëzie succesvol af bij Rob Schouten. Uiteindelijk zorgde de combinatie management en mijn hart voor schrijven ervoor dat ik mijn dromen kan omzetten in tastbare projecten. 

Voorstellingen
Door het moederschap ging mijn poëzie naadloos over in het schrijven van kinderliedjes. Samen met Foske Kleima vormde ik het Kleischip (Kleima en Schipper). Foske illustreerde de liedjes. We kregen opdrachten om historische speurtochten voor kinderen te maken. Hieruit ontstonden de voorstellingen voor Stichting Hollands Boegbeeld. De eerste voorstelling werd ‘Kustverhalen’: een historische vertelling met liedjes op mijn accordeon, voortgekomen uit het project Den Haag kust Scheveningen. Vervolgens ging ik aan de gang met persoonlijke liedjesprogramma’s en stond ik in 2012 in de finale van het Rotterdams Open Podium. Daarna ging ik voorstellingen op locatie maken. In 2014/2015 werd de voorstelling ‘200 jaar Koninkrijk’ voor de bovenbouw van basisscholen meer dan 80x uitgevoerd met een gemiddelde waardering van een ruime 8,9. Daarna volgde in 2016/2017 de 100 voorstellingen in de Heksenwaag in Oudewater en in 2018/2019 75 voorstellingen op basisscholen ‘Aletta Jacobs in de klas, viering 100 jaar Kiesrecht’ met een gemiddelde waardering van een 9. Daarnaast verzorg ik bij ProDemos de muzikale vertelling tijdens de Kinderrijkdagen. In verband met Corona zijn er geen nieuwe voorstellingen ontwikkeld.

Kinderboek Juffrouw HEndriKS
Ruim tien jaar ben ik gastdocente op basisscholen geweest voor de SKVR in Rotterdam met de theatrale schrijfles Ketelbinkie. De vele contacten met het basisonderwijs stimuleerden mij tot het schrijven van mijn eerste kinderboek ‘Juffrouw HEndriKS, de beuk erin!’, waarin ik een heks naar school stuurt om het onderwijs een beetje om te toveren. Om mijn onderwijsvisie met iedereen te delen – het talent van kinderen centraal stellen – mag het boek gratis gedownload worden op de website Juffrouw HEndriKS. Ook is het als luisterboek verkrijgbaar bij Passend Lezen/Superboek voor kinderen met leesproblemen zoals dyslexie. Tijdens Corona heb ik het boek nogmaals ingelezen: op de bank met een kopje thee, zodat iedereen het kan luisteren.

Evenementen
De geschiedenisvoorstelling ‘200 jaar koninkrijk’ leidde tot het organiseren van mijn eerste grote evenement: het ‘Hollands Historisch Festijn’ in Den Haag. Iedere voorstelling van ‘200 jaar Koninkrijk’ eindigde ik met een plaatje van het Binnenhof en de woorden ‘Is dit nou het slot?’ Met honderd keer als antwoord: ‘Ja, natuurlijk is dit een slot, een kasteel met een Binnenhof, een Buitenhof, een toegangspoort, precies zoals het hoort.’ Het was 1 januari 2016 toen ik met mijn partner Rob Kortekaas in Den Haag liep en zei: ‘Wij kunnen het Binnenhof tot leven brengen. Jij komt uit de re-enacment (levende geschiedenis) en kunt zorgen dat er weer ridders en paarden op het Binnenhof komen.’ Vervolgens gingen we verschillende evenementen organiseren om de geschiedenisverhalen tot leven te brengen (met rekken vol met prachtige kledingstukken).

Beheerder Ruïne van Brederode
Door onze activiteiten in de geschiedenis met voorstellingen en zelfs ons eigen historisch evenement werden mijn partner Rob Kortekaas en ik in 2017 aangesteld als beheerders van de Ruïne van Brederode. Een van de twee grootste kasteelruïnes in Nederland. De Ruïne hoort bij het machtige verhaal over de 18 Heren van Brederode, die hebben bijgedragen aan het ontstaan van Holland. Verbonden met de Graven van Holland, Stadhouders tot ons Koningshuis. Dat verhaal zichtbaar maken hoorde natuurlijk helemaal bij ons. In juli 2021 heb ik mijn tweede kinderboek uitgebracht: ‘Juffrouw Hendriks, De vloek van de Ruïne van Brederode’. Hierin heb ik de geschiedenis van alle 18 Heren van Brederode ondergebracht in een spannend kinderverhaal. Zie website Juffrouw Hendriks. Nu dit verhaal af is ga ik weer verder met Stichting Talentenloods.

Talentenloods
Inmiddels wil ik niet alleen het talent van de jeugd in de schijnwerpers zetten, maar ook meer in gesprek gaan met de jeugd. Wat beweegt hen en kunnen wij jeugd stimuleren om hun talent in te zetten voor de toekomst. Welke talenten zijn er allemaal nodig? Centraal daarbij staat dat iedereen met zijn eigen talent op zijn eigen niveau zijn/haar beste bijdrage kan leveren. Daarnaast wil ik meer lezingen gaan geven die volwassenen stimuleren om het talent van kinderen een optimale kans te geven.

Angelique Schipper
LS-talent

 

Shopping cart
There are no products in the cart!
Continue shopping
0